Skip to main content

ဝါဆိုလပြည့်နေ့အတွေးများ

ဓမ္မစကြာဒေသနာရဲ့အဆုံးမှာ ပဉ္စဝဂ္ဂီငါးဦးအနက်က ရှင်ကောဏ္ဍညတစ်ပါးတည်းသာ တရားကို သိတယ် (သောတာပန်တည်တယ်)လို့ ဆိုတယ်။ ကျန်လေးပါးကတော့ နောက်ရက်တွေမှာ ဗုဒ္ဓက တရားရှုမှတ်တတ် အောင် အနီးကပ်သင်ကြားပြသပေးမှ (guide လုပ်ပေးမှ) သောတာပန် ကိုယ်စီတည်ကြတယ်။ အားလုံး သောတာပန်ဖြစ်ပြီး လပြည့်ကျော်ငါးရက်နေ့ကျမှ အနတ္တလက္ခဏသုတ်ကိုဟောမှ ငါးပါးစလုံး ရဟန္တာဖြစ်ကြတယ်။ 



ဆိုတော့ ပါရမီအရင့်အမာပုဂ္ဂိုလ်တွေတောင်မှ ဗုဒ္ဓနဲ့တွေ့ပြီးတရားနာရတာတောင် တရားသိမြင်တဲ့ အဆင့်ချင်းမတူကြဘူးပေါ့။ ဗုဒ္ဓရဲ့သာဝကတွေထဲမှာတောင် တစ်ဦးနဲ့တစ်ဦး တရားကိုထိုးထွင်းသိမြင်ကြတဲ့ အဆင့်တွေ ကွာခြားကြပြန်တယ်။ လူတစ်ဦးနဲ့တစ်ဦး ဉာဏ်ရဲ့လျင်မြန်မှုချင်းမတူကြဘူး။ နောက်ပြီး တရားအထက်အဆင့်တွေကို တက်လှမ်းရာမှာလည်း ကြာတဲ့အချိန်တွေ မတူကြပြန်ဘူး။ ရှင်သာရိပုတ္တရာနဲ့ ရှင်မောဂ္ဂလာန်တို့ဟာ ရှင်အဿဇိဟောတဲ့ “ယေ ဓမ္မာ ဟေတုပ္ပဘဝါ …” အစချီ ဂါထာကိုနာရရုံနဲ့ သောတာပန်ဖြစ်ကြပေမဲ့ ရဟန္တာဖြစ်အောင် ဆက်အားထုတ်ကြရာမှာတော့ ရှင်မောဂ္ဂလာန်က ရက်သတ္တ တစ်ပတ်၊ ရှင်သာရိပုတ္တရာက နှစ်ပတ်ကြာတယ်လို့ ဆိုတယ်။ အကြောင်းကတော့ ရှင်သာရိပုတ္တရာဟာ ဉာဏ်ပညာမှာ ဧတဒဂ်ရမယ့် ပုဂ္ဂိုလ်ဖြစ်မှာမို့လို့ တရားကိုအနုစိတ် ခွဲခြမ်းစိတ်ဖြာလေ့လာနေတဲ့အတွက် ပိုကြာတာလို့လည်း ဆိုတယ်။ ရှင်မောဂ္ဂလာန်ကတော့ ရှုရမယ့်အရာကို ရှုပြီး မြန်မြန်ခရီးဆက်တော့ မြန်မြန်ကိစ္စပြီးတယ်ပေါ့။ 

ဗုဒ္ဓရဲ့သာဝကတွေထဲ တရားတစ်ပုဒ်၊ တစ်ဂါထာဆုံးအောင် နာရုံနဲ့ သောတာပန်၊ သကဒါဂမ် စသဖြင့် တည်တဲ့သူတွေ လူထဲမှာရော ရဟန်းထဲမှာရော အများအပြားရှိပေမဲ့ ရဟန္တာတန်းဖြစ်တာတော့ အတော်ရှားတယ်လို့ တွေ့ရတယ်။ တရားဦးနာရတဲ့ ရှင်ကောဏ္ဍညရော၊ အဂ္ဂသာဝကနှစ်ပါးရောဟာ ရဟန္တာတန်းမဖြစ်ဘဲ တရားနာနာချင်းမှာ သောတာပန်သာ ဖြစ်ကြတယ်။ ဗုဒ္ဓရဲ့ညီတော်လည်းဖြစ်၊ အလုပ်အကျွေးလည်းဖြစ်တဲ့ ရှင်အာနန္ဒာကျတော့ သောတာပန်ဖြစ်တာ လွယ်ပေမယ့် ရဟန္တာဖြစ်ဖို့ကျ အတော်ကြိုးစားယူလိုက်ရတယ်။ သူ့တစ်သက်လုံး ဗုဒ္ဓနဲ့အနီးကပ်နေပြီး တရားတွေအကုန် မှတ်ထားနိုင်သူ ဖြစ်ပေမဲ့ တရားကိုနှလုံးမသွင်းတော့ ဉာဏ်က ထပ်မတက်ဘူး။ ဒါနဲ့ ဗုဒ္ဓလွန်ပြီး သုံးလကြာမှ ရဟန္တာဖြစ်တယ်။

ဗုဒ္ဓရဲ့သာဝကတွေထဲမှာ အင်္ဂုလိမာလနဲ့ ရှင်ဗာဟိယတို့နှစ်ပါးပဲ တရားတစ်ပုဒ်အဆုံးမှာ ရဟန္တာ တန်းဖြစ်တယ် လို့မှတ်သားမိတယ်။ ရှိသေးရင်လည်း ထောက်ပြကြပေါ့။ အင်္ဂုလိမာလကိုတော့ သိကြတယ်။ လက်ညှိုးတစ်ထောင်ပြည့်ဖို့ တစ်ချောင်း (နှစ်ချောင်း) အလို အမေကိုသတ်ဖို့ လိုက်နေတုန်း ဗုဒ္ဓကိုတွေ့တော့ ဗုဒ္ဓကိုသတ်ဖို့လိုက်တယ်။ “ရပ် ရပ် ရဟန်းကြီး” လို့ပြောတော့ အင်္ဂုလိမာလကို ဗုဒ္ဓက “ပြေးနေသူဟာ ငါမဟုတ်၊ သင်ပဲဖြစ်တယ်။ သင်ပဲရပ်ရမှာ” လို့ ပြောလိုက်တဲ့ခဏ သတိဝင်သွားတယ်။ ငါက သံသရာဆက်မလည်တော့ဘဲ ရပ်နေသူ၊ မင်းကသာ မရပ်မနား သံသရာဆက်လည်နေသူလို့ ပြောတော့ ရှော့ခ် ရသွားပြီး တရားဆက်နာတော့ တရားအဆုံးမှာ ရဟန္တာဖြစ်တယ်။ 

ရှင်ဗာဟိယကတော့ ဒိဋ္ဌေဒိဋ္ဌမတ္တံ တရားကို ဟောဖြစ်စေတဲ့ အကြောင်းပုဂ္ဂိုလ်။ ခါးမှာပျဉ်ချပ်တွေကို ကြိုးနဲ့သီပြီး သူ့ကိုယ်သူရဟန္တာထင်နေတဲ့ ပရဗိုဇ်။ ဗုဒ္ဓနဲ့တွေ့တော့ လမ်းမှာဆွမ်းခံကြွနေတုန်း။ တရားဟောပါဆိုတော့ “ဗာဟိယ၊ ဆွမ်းခံကြွပြီးအောင် စောင့်ဦး” ဆိုလည်း မရ။ စိတ်ကတအားထက်သန်နေ။ နှစ်ကြိမ်ထိ ငြင်းလည်းမရတော့မှ ဆွမ်းခံရင်းမတ်တပ်နဲ့ပဲ “မြင်ရင်မြင်မှန်းသိကာမတ္တဖြစ်ပါစေ၊ ကြားရင်ကြားမှန်း သိကာမတ္တဖြစ်ပါစေ” အစချီတဲ့ ဒိဋ္ဌေဒိဋ္ဌမတ္တံဒေသနာကို တိုတိုတုတ်တုတ်ပဲ ဟောတယ်။ တရားအဆုံးမှာ ရဟန္တာအထိ တန်းဖြစ်တယ်။ ဒါကြောင့်လည်း ရှင်ဗာဟိယကို လျင်မြန်သောဉာဏ်ရှိသူတွေထဲမှာအထက်ဆုံး ဧတဒဂ်အဖြစ် အသိအမှတ်ပြုရတယ်။

(ဖြည့်စွက်။ ဗိမ္ဗိသာရမင်းရဲ့ မိဖုရား ခေမာ လည်း တစ်ထိုင်တည်းနဲ့ ရဟန္တာဖြစ်တယ် ဆိုတာ သိရလို့ ထပ်ဖြည့်စွက်လိုက်ပါတယ်။ ခေမာထေရီလည်း ရှင်သာရိပုတ္တရာနဲ့ အတူတူ ပညာဧတဒဂ်ရပါတယ်)

ရှင်ဗာဟိယတို့လို ဉာဏ်ထက်သူတွေရှိသလို ရှင်စူဠပန်တို့လို ဉာဏ်ထိုင်းတဲ့သာဝကတွေလည်း ရှိတာပဲ။ ရှင်စူဠပန်ကို သူ့အစ်ကိုကြီးလည်းဖြစ် ရဟန္တာလည်းဖြစ်တဲ့ ရှင်မဟာပန်က သုံးပိုဒ်လောက် ရှိတဲ့ ဂါထာလေးကို ကျက်ခိုင်းတာ ဝါတွင်းသုံးလလုံးကျက်တာတောင် မရဘူး။ ရှေ့ကရ၊ နောက်ကမေ့၊ နောက်ကရ အလယ်ကမေ့။ နောက်ဆုံး လူထွက်တော့မယ်ဆိုတော့မှ ဗုဒ္ဓက လာခဲ့ လူမထွက်နဲ့ဦး၊ ငါပေးတဲ့ ဒီပိတ်ဖြူလေးကို ပွတ်နေဆိုပြီးခိုင်း။ ပွတ်နေရင်းကမှ ပိတ်ဖြူစကလေး ညစ်နွမ်းလာတာကိုမြင်တော့ လက္ခဏာရေးသုံးပါးဉာဏ်ထင်၊ ဝိပဿနာရှုပြီး ရဟန္တာဖြစ်တယ်လို့ ဆိုတယ်။

ရှင်စူဠပန်အဖြစ်ကို ဖတ်ရတော့ Amir Khan ရိုက်တဲ့ Every child is special ဆိုတဲ့ ဘောလီးဝုဒ်ကားလေး သွားအမှတ်ရမိတယ်။ ဇာတ်ကားထဲမှာ ကလေးက Dyslexia ဆိုတဲ့ စာဖတ်၊ စာရေး၊ ဂဏန်းအတွက်မှာ ပုံမှန်ကျက်မှတ်လို့မရတဲ့ရောဂါဖြစ်နေတာ။ သူ့ ဉာဏ်ရည်က ပုံမှန်ပဲ။ တချို့နေရာတွေမှာ ကျန်တဲ့ကလေးတွေထက်တောင်မှ ထိုးထွင်းမြင်ဦးမယ်။ ဒါပေမဲ့ ဆရာတွေက နားမလည်တော့ သူ့ကို ငပျင်း၊ ငထိုင်းလို့မြင်ကြ။ နောက်ဆုံး Amir Khan နဲ့တွေ့မှ ကလေးက Dyslexia ဖြစ်နေမှန်းသိပြီး အထူးသီးသန့်သင်ကြားပေးတော့မှ ကလေးလည်း စာလိုက်နိုင်လာ၊ ပျော်လည်းပျော်လာတယ်။ ကောင်လေးဖြစ်တဲ့ Dyslexia ဟာ သိပ္ပံပညာရှင်ကြီး အိုင်းစတိုင်းကိုယ်တိုင် ငယ်ငယ်က ဖြစ်ဖူးတဲ့ရောဂါ။ အက္ခရာစာလုံးတွေကို ကွဲပြားအောင်မမှတ်တတ်၊ စာဖတ်ရင် အက္ခရာတွေ စာလုံးတွေ အရောရောအထွေးထွေးတွေဖြစ်။ အပေါင်းအနုတ်အမြှောက်အစားဆိုရင်လည်း ရှုပ်ထွေးပြီး တလွဲတွေတွက်။ စာမေးပွဲမှာ အမြဲ အမှတ်အနည်းဆုံးပဲရတယ်။

ရှင်စူဠပန် ဂါထာလေးတစ်ပိုဒ်ကိုကျက်တာမရတာ Dyslexia လား၊ တခြား ဘာရောဂါလည်းတော့မသိဘူး။ သူ့မှာ disorder တစ်ခုခုရှိနေတာတော့အမှန်ပေါ့။ ဗုဒ္ဓနဲ့သာ မတွေ့ရင် သူလည်း ရဟန္တာဖြစ်မှာမဟုတ်ဘူး။ ဟိုရုပ်ရှင်ထဲက ကလေးလည်း ဉာဏ်ရည်မီပါလျက်နဲ့ ဆရာကောင်းနဲ့သာ မတွေ့ရင် တစ်သက်လုံး စာတတ်တော့မှာမဟုတ်ဘူး။ ဆိုတော့ ဆရာကောင်းဟာ ဘဝမှာ သိပ်အရေးပါကြောင်း တွေ့ရတယ်။ လောကီမှာလည်း ဆရာကောင်း လိုအပ်တယ်။ ကလေးအကြောင်းနားမလည်ဘဲ စာအုပ်ကြီးအတိုင်း စွတ်သင်၊ စွတ်အကဲဖြတ်တဲ့ ဆရာတွေကြောင့် ပန်းကောင်းအညွန့်ကျိုးရတဲ့ကလေးတွေ အများကြီး ရှိသလို လောကုတ္တရာဆရာကောင်းနဲ့မတွေ့ရလို့ မဂ်ဖိုလ်မျိုးစေ့ ညှိုးရတဲ့ သူတွေလည်း အများကြီး နေမှာပဲ။ ဗုဒ္ဓဟာ ဘယ်သူက ဘယ်အရည်အချင်းရှိတယ်၊ ဘယ်လိုသွေးပေးလိုက်ရင် ဘယ်လို ကျောက်ကောင်း ဖြစ်လာမယ်ဆိုတာသိတဲ့ ဂုရုကြီးပဲ။ ဘာမှဖြစ်မလာမယ့်သူကိုလည်း အပင်ပန်းခံ ဟောမနေဘူး။ မီးစာလည်းရှိတယ်၊ ဆီလည်းရှိတဲ့ မီးခွက်တွေကို သူက မီးလိုက်ညှိပေးတဲ့သူပေါ့။ ဗုဒ္ဓမရှိတော့တဲ့နောက်မှာ နှောင်းလူတွေဟာ စမ်းတဝါးဝါးနဲ့သာ တရားအားထုတ် ရတော့တယ်။ ကိုယ့်ဟာ ဘာနည်းနဲ့ ဘယ်လိုရှုရင် အမြန်ဆုံးတရားမျက်စိရမယ်ဆိုတာ သိတဲ့ ဆရာကမရှိတော့ဘူး။ နှောင်းလူတွေမှာ တရားတစ်ပုဒ်နာရုံနဲ့ သောတာပန် စသည် တည်နိုင်တဲ့ ဉာဏ်မျိုး ကလည်း မရှိတော့ဘူးနဲ့ တူပါတယ်။ ပိဋကတ်သုံးပုံလုံး ခြောက်ခြားအောင်ကျွမ်းတာတောင် တလွဲတွေ လုပ်နေတဲ့ ဘုန်းကြီးတွေ ခုခေတ် ပေါမှပေါ။ ခုခေတ်မှာတော့ ဗုဒ္ဓရဲ့တပည့်တွေဟာ စာသိနဲ့တင် ရပ်နေကြပြီ။ ဒါပေမဲ့ အားထုတ်ရင်ရနိုင်သေးတဲ့ နေယျခေတ်လို့ ဆိုတယ်။ အားထုတ်တာတောင် အသေအကျေ အားထုတ်ရတဲ့ခေတ်ပေါ့။ အဲဒီမှာ ကျင့်စဉ်နည်းလမ်းနဲ့ ဆရာနဲ့ ကိုယ်နဲ့ အံဝင်ခွင်ကျဖြစ်တာလည်း ရှိသလို တလွဲဖြစ်ပြီး တဝဲလည်လည်ဖြစ်နေတာတွေလည်း ရှိတာပဲ။

ပြောရင်းဘယ်ရောက်သွားမှန်း မသိဘူး။ ခုလို တစ်နိုင်ငံလုံး စိတ်ပူပန်သောကရောက်နေချိန်မှာ စိတ်ဓာတ် မကျဖို့နဲ့ တည်ငြိမ်အောင် လေ့ကျင့်ဖို့ပါပဲ။ စိတ်တည်ငြိမ်ဖို့ဆိုတာ “ဖြစ်လာသမျှကို ငါရင်ဆိုင်မယ်” ဆိုတဲ့ စိတ်ဝင်လာရင် တည်ငြိမ်လာတာပါပဲ။ ဒါဟာ လောကဟာ ကိုယ့်အလိုအတိုင်းမဟုတ်ဘူး၊ ဘဝမှာ ကိုယ်ဖြစ်ချင်တာတွေပဲ မဖြစ်ဘူး၊ မဖြစ်ချင်တာတွေလည်း ဖြစ်ရတယ်ဆိုတာကို လက်ခံလိုက်ခြင်းပဲ။ လူတွေက များသောအားဖြင့် ဘဝကို ပုံသေပဲ မသိစိတ်ထဲမှာ မြင်ထားကြတာကိုး။ ကိုယ့်မျက်စိရှေ့ မြင်နေရတဲ့ မိဘ၊ ဆွေမျိုးဉာတိ၊ သူငယ်ချင်း၊ စည်းစိမ်ဥစ္စာ အားလုံး ကိုယ်အပါအဝင် အမြဲတည်နေမယ်လို့ ထင်မှတ်နေကြတာကိုး။ ဒါတွေဟာ အချိန်မရွေး ဗျသနတရားနဲ့ကြုံရနိုင်တယ်ဆိုတာ သိထားရင် တကယ် ကြုံလာရင် မတုန်လှုပ်တော့ဘူး။ အဲဒီလိုသိတယ်ဆိုတာ တရားသိတာပဲ။ တရားသိရင် တည်ငြိမ်သွားတာပဲ။ မတုန်လှုပ်တော့ဘူး။ ဓမ္မစကြာအပါအဝင် ဗုဒ္ဓဟောခဲ့သမျှတရားဒေသနာတိုင်းရဲ့ ရည်ရွယ်ရင်းကလည်း ဘဝကို လောကကို မတုန်မလှုပ် ရဲရဲရင့်ရင့် ရင်ဆိုင်နိုင်စေဖို့ပဲ။ စိတ်ခွန်အားသတ္တိရှိဖို့ပဲ။ အဲဒီလို ရှိဖို့ဆိုတာ ကလည်း အကြိမ်ကြိမ် လေ့ကျင့်ထားရတာမျိုး။ မဂ္ဂင်ရှစ်ပါးမှာပါတဲ့ သမ္မာသတိပေါ့။ သတိနဲ့ အမြဲနှလုံးသွင်း တာများလာရင် လောကရဲ့မမြဲပုံကိုမြင်လာပြီး လောကအပေါ် ငါစွဲနဲ့သိမ်းပိုက်မှုနည်းလာမယ်၊ သူသဘောသူ ဆောင်လို့ ရွေ့လျားပျက်စီးပြောင်းလဲခဲ့ရင်လည်း မတုန်မလှုပ်နဲ့ ကြံ့ကြံ့ခံရင်ဆိုင်နိုင်လာမယ်။ ဘဝမှာ ကြုံရတဲ့ အဆိုးလောကဓံတွေကို ကျော်လွှားဖို့ရာမှာ စိတ်ဓာတ်ကသာလျှင် အဓိကပဲ။ စိတ်ဓာတ်ဆိုတာကလည်း အမှန်ကို အမှန်အတိုင်းမြင်ခြင်းနဲ့ အဖန်ဖန်နှလုံးသွင်းဆင်ခြင် လေ့ကျင့်ခြင်းကနေသာလျှင် မွေးမြူရတာမျိုး။ 

#ဝါဆိုလပြည့်နေ့အတွေးများ

Comments

  1. သိပ် နှစ် သက် တဲ့ စာ တ ပုဒ် ပါ။

    ReplyDelete
  2. ရှာနေတဲ့စာလေးပြန်တွေ့ပါပြီ ကျေးဇူးအထူးပါ

    ReplyDelete

Post a Comment

စာဖတ်သူတို့၏ သဘောထားမှတ်ချက်များကို ကြိုဆိုပါသည်။ စာတစ်ပုဒ်ချင်းစီအလိုက် သင်တို့၏ထင်မြင်ယူဆချက်များ၊ အတွေးပေါ်မိသည်များကို လွတ်လွတ်လပ်လပ် ရေးသားနိုင်ပါသည်။

ဝေယံဘုန်း

အဖတ်အများဆုံး

အာရှ ယဉ်ကျေးမှုတန်ဖိုးများနှင့် အစိမ်းရောင်မူဝါဒ နိုင်ငံရေး - ဗုဒ္ဓဝါဒရှုထောင့်မှချဉ်းကပ်ခြင်း

 နိဒါန်း အာရှသား အစိမ်းရောင်သမားတွေဟာ အနောက်တိုင်းသား အစိမ်းရောင်သမားတွေရဲ့ စဉ်းစားကြံစည် လုပ်ကိုင်ပုံတွေကို ပုံတူကူးရုံပဲဆိုရင်တော့ အာရှတိုက်မှာ ဖော်ဆောင်မယ့် အစိမ်းရောင်မူဝါဒ နိုင်ငံရေးဟာ ကျရှုံးမှာပါပဲ။ ရှေ့မှာလည်း နမူနာတွေရှိထားပါတယ်။ ဒေသတွင်းနိုင်ငံတွေမှာတွေ့ရတဲ့ ရှေးရိုးစွဲ ကွန်ဆာဗေးတစ်၊ လစ်ဘရယ်နဲ့ ဆိုရှယ်လစ်မူဝါဒရေးရာတွေကို ကြည့်ရင်လည်း ရလဒ်တွေဆိုးရွားလေ့ရှိတာ မြင်ရမှာပါ။ ကျွန်တော်တို့အာရှမှာ ဖော်ဆောင်မယ့် အစိမ်းရောင်မူဝါဒအားပြုနိုင်ငံရေးကို အနှစ်အသား ပြည့်ပြည့်နဲ့ အောင်မြင်တာ မြင်ချင်တယ်ဆိုလို့ရှိရင်တော့ လုပ်ရမှာက သီးခြား အစိမ်းရောင်အယူအဆတွေနဲ့ အလေးအနက်ထား ပေါင်းစပ်ဖို့အတွက် အာရှရဲ့ ယဉ်ကျေးမှုဇာစ်မြစ်တွေထဲက သင့်လျော်မယ့် အစိတ်အပိုင်းတွေကို စေ့စေ့စပ်စပ် လိုက်ရှာဖွေဖို့ပဲဖြစ်ပါတယ်။ ဒီ ဆောင်းပါးမှာဆွေးနွေးမှာကတော့ အာရှရဲ့ ယဉ်ကျေးမှုတန်ဖိုးတွေကို ဘာဖြစ်လို့ ပစ်ပယ်လို့မရဘူးလဲဆိုတာ၊ အဲဒီ တန်ဖိုးတွေက ဘာတွေလဲ ဆိုတာ၊ အာရှတိုက်မှာရော အာရှတိုက်ကြီးအတွက်ရော သီးခြားအသွင်ဆောင်တဲ့ နိုင်ငံရေးဖြစ်စဉ်တစ်ခု ဖန်တီးရာမှာ အဲဒီတန်ဖိုးတွေက ဘယ်လိုအကူအညီဖြစ်မလဲဆိုတာတွေပဲဖြစ်ပါတယ်။  အခုဆောင်းပါး...

အာဇာနည်နေ့နှင့် ခံစားမိသည့် ဆရာဇော်ဂျီ၏ကဗျာ

ဇူလိုင်လ ၁၉ ရက်နေ့သည် အာဇာနည်နေ့ဖြစ်သည်။ အာဇာနည်နေ့ကို ရောက်တိုင်း ကျဆုံးလေပြီးသော အာဇာနည် ခေါင်းဆောင်ကြီးများအား ပြည်သူအပေါင်းက သတိတရ ရှိကြ လေသည်။ လွန်ခဲ့သော ၆၃ နှစ်၊ ဤနေ့ ဤရက်က ဆိုလျှင်ဖြင့် မြန်မာနိုင်ငံ တစ်ဝန်းလုံး လှည်းနေလှေအောင်း မြင်းဇောင်း မကျန်သော ပြည်သူအပေါင်း တို့သည် အပြင်မှာ သူတို့ လူကိုယ်တိုင် မြင်ဖူးချင်မှ မြင်ဖူးမည်ဖြစ်သည့်၊ စကားပြောဖူးချင်မှ ပြောဖူးမည်ဖြစ်သည့် အာဇာနည် ခေါင်းဆောင်ကြီးများ အတွက် ဖြေမဆည်နိုင် မျက်ရည် ဖြိုင်ဖြိုင် ကျခဲ့ကြဖူးလေသည်။ လောကတွင် လူတို့သည် မိမိချစ်ခင်ရသော ဆွေမျိုးသားချင်း၊ ညီအစ်ကိုမောင်နှမများနှင့် ခွဲခွာရ၍ ငိုကြွေးတတ်သည်မှာ သဘာဝကျသော်လည်း ကိုယ်နှင့်သွေးမတော် သားမစပ်၊ ရင်းနှီးကျွမ်းဝင်ခြင်းမရှိသော လူတစ်ယောက် (သို့မဟုတ်) လူတစ်စုအတွက် ငိုကြွေးကြသည်မှာ အဘယ်ကြောင့်နည်း။ ဘဝတွင် မိမိ၏ မိဘ၊ ဆွေမျိုး၊ ဇနီးခင်ပွန်း၊ သားသမီးတို့အတွက် ငိုကြွေးခြင်းက သံယောဇဉ်ကြောင့် ဖြစ်ပြီး အာဇာနည်တို့အတွက် ငိုကြွေးခြင်းကမူ ထိုသူတို့အပေါ် မိမိထားသည့် တန်ဖိုးတစ်ခုကြောင့်၊ (တစ်နည်း) အစားထိုးမရသော ဆုံးရှုံးမှုအတွက်ကြောင့် ဖြစ်သည်။ ငိုကြွေးတာချင်း တူသော် လည်း ငိုကြွေး ပုံချ...

နယူးယီးယားဟာသ

နှစ်တစ်နှစ်ကုန်တော့မယ်ဆိုတိုင်း ကျနော်တို့တတွေ ပြက္ခဒိန်အသစ်ကို ချိတ်ကြ ရှေ့တစ်နှစ်စာ ဟောစာတမ်းတွေ ဟိုလှန် သည်ပွတ် ဖတ်ကြ ဒီနှစ်ထက် ရှေ့နှစ်က ကံပိုကောင်းမှာလား ချောင်းကြည့်ကြ။  တကယ်တော့လည်း ခုနှစ်ဟောင်းဆိုတာကိုက  တစ်ချိန်တုန်းက နှစ်သစ်ပဲမဟုတ်လား အဲသည်တုန်းကလည်း  ခု မလိုချင် စွန့်ခွာထွက်ပြေးချင် မြန်မြန်ကုန်ဆုံးနေစေချင်တဲ့ နှစ်ဟောင်းကိုပဲ မနှစ်တုန်းက  “လာပါတော့ အခါခါမော့ မာလာဖော့ မျှော်ပေါ့လေးနာရီ” လုပ်ခဲ့ကြ။ ရင်ခုန်ခြင်းများစွာနဲ့ ကြိုဆိုခဲ့ကြ ဝိုင်ခွက်တွေ တိုက်ခဲ့ကြ ဘီယာတွေ စီးဆင်းခဲ့ကြ အသားကင်တွေ၊ ငါးသံပရာတွေ အကြော်တွေအလှော်တွေ မီးရှူးတွေ မီးပန်းတွေနဲ့ပဲ  ကြိုဆိုခဲ့ကြ။  နှစ်သစ်ထဲဝင်ပြီး ပထမကွာတားလောက်ရောက်တော့ ရင်ခုန်သံတွေ အေးစက်ခဲ့၊ နှေးကွေးခဲ့ကြ မောပန်းနွမ်းနယ်လာခဲ့ကြ နုံးချိမောဟိုက်လာခဲ့ကြ အားတင်းကြရ၊ အချင်းချင်းအားပေးကြရ ဟောစာတမ်းတွေ မှန်တာတွေလည်းရှိ လွဲတာတွေလည်းရှိ ဘယ်နှလကျန်သေးတယ်၊ လက်ကျန်ကာလမှာ ဘာဖြစ်ဦးမယ်ရယ်လို့ ရက်လရှင်းတမ်းမှာ ကံဇာတာကြွေးကျန်ကို ပေသီးခေါက်ကြ။  ရယ်ကြ၊ မောကြ။ အားဖြည့်ကြ။ ရေဖြည့်ကြ။  နိုဝင်ဘာ၊ ဒီဇင်ဘာရောက်တော့ ကောင်းကျိုးမ...

‘တဏှာထက်ကြီးသောမြစ် မရှိ’ - ဆယမ်၏ များများထုတ်များများသုံးဝါဒကို ဗုဒ္ဓရှုထောင့်မှဝေဖန်ခြင်း

“ဖွံ့ဖြိုးမှု (တိုးပွားခြင်း) ဆိုတဲ့ စကားကို ပါဠိဘာသာနဲ့ ‘ဝဍ္ဎန’ လို့ ခေါ်ပါတယ်။ များပြားခြင်း လို့ အဓိပ္ပာယ်ရတယ်။ ကောင်းတဲ့အရာတွေ များပြားတာဖြစ်နိုင်သလို ပြဿနာ၊ ဒုက္ခဆင်းရဲ၊ ပဋိပက္ခတွေ များပြားတာလည်း ဖြစ်နိုင်တယ်။ ဒီနေ့ကမ္ဘာမှာတော့ ဖွံ့ဖြိုးမှုဆိုတာရဲ့ အဓိပ္ပာယ်ဟာ ကမ္ဘာကြီးမှာ အသိဉာဏ်ပညာကို လျစ်လျူရှုပြီး ရုပ်ဝတ္ထုပစ္စည်းတွေနောက်ပဲ လိုက်နေကြ ပေါများပြည့်လျှံနေကြတယ်ဆိုတဲ့ အဓိပ္ပာယ်ရတယ်။” ဒီ စကားကို မိန့်ကြားခဲ့သူကတော့ ဆယမ်* ဗုဒ္ဓဘာသာရဟန်းတော်တပါးလည်းဖြစ် အတွေးအခေါ်ရှင်လည်း ဖြစ်တဲ့ အရှင် ဗုဒ္ဓဒါသဘိက္ခုဖြစ်ပါတယ်။ ဒီ စကားပေါ်ကိုအခြေခံပြီး ဆရာ ဆုလက် ဆီဝရက်ဆက ဘာပြော သလဲဆိုတော့ များများတိုးထုတ်၊ များများသုံးစွဲဝါဒ (consumerism) က နောက်ဆုံးပေါ်မိစ္ဆာဘာသာပဲတဲ့။   ဒီ ဆောင်းပါးမှာတော့ ဆယမ်နိုင်ငံအပေါ် များများတိုးထုတ်၊ များများသုံးစွဲဝါဒရဲ့ ရိုက်ခတ်မှုအကြောင်းရယ်၊ ဆရာတော် ဗုဒ္ဓဒါသနဲ့ ဆရာဆုလက် ဆီဝရက်ဆတို့နှစ်ဦး ဟောပြောခဲ့တာတွေအပေါ် အခြေခံထားတဲ့ အမြင်သစ်၊ လမ်းကြောင်းသစ်တွေအကြောင်းရယ်ကို ဆွေးနွေးထားပါတယ်။ အဲဒီ ဆရာနှစ်ပါးဟာ ဆယမ် နိုင်ငံရဲ့ လူမှုအကျိုးပြုဗုဒ္ဓဘာသာရဲ့ ဗိသုကာတွေပါ။ ဒီ ဆောင်းပါးကို ...

သေမင်းနှင့်ရက်ချိန်းပြန်ယူခြင်း

ငါချစ်ခင်ရသူတွေ လေးစားရသူတွေ မြတ်နိုးရသူတွေ တဖြုတ်ဖြုတ်ကြွေသွားကြတော့ ငါ့မှာ သေမင်းနဲ့ပြန်တိုင်ပင်ရတယ်။ ရက်ချိန်းပြန်ယူဖို့မျက်နှာလုပ်ကြည့်တယ်။ ငါထားခဲ့ရမယ့်သူတွေ ငါ့မျက်နှာကိုကြည့်နေကြသူတွေ ငါအခုခံစားရသလို မခံစားစေချင်သေးဘူးလို့။  သေမင်းကပြောတယ်။ လူတိုင်းက ဒီလိုပဲပြောကြတာပဲ မင်းမို့လို့ အစဉ်အလာကိုဖောက်ဖျက်လိုက်ရင် ငါ မျက်နှာလိုက်ရာ ကျလိမ့်မယ် တဲ့။ ငါကပြန်ချေတယ်။ ခြွင်းချက်ဆိုတာလောကရဲ့ဓမ္မတာလို့။ ဆိုတော့ သူကပြောတယ် မင်းဟာခြွင်းချက်နဲ့ ထိုက်တန်ကြောင်း  ပရိုပိုဆယ် တင်ပါဦး၊ ငါကြည့်စမ်းမယ် တဲ့။ ငါဟာသစ်ပင်စိုက်ရဦးမှာလို့  ပြောလိုက်တော့ သူကရယ်တယ်။ ကမ္ဘာဟာခေါင်းတုံးဖြစ်တော့မယ်ဆိုမှ လူတွေဟာ မင်းလိုလူတွေနဲ့မတန်ပါဘူး။ မင်းတစ်ယောက်နဲ့ ဘာထူးမှာတုံး ...  နှမ်းတစ်လုံးနဲ့ဆီမဖြစ်ဘူးကွ တဲ့။ မဟုတ်ဘူး ... ငါကိုယ်တိုင်သစ်ပင်ဖြစ်မှာ သစ်ပင်နဲ့တူသောပုဂ္ဂိုလ်ဖြစ်မှာ ငါဟာအရိပ် ငါဟာအကိုင်းအခက် ငါဟာအသီးအပွင့်ဖြစ်မှာ။ ငါ့အရိပ်ကိုခိုသူတိုင်းဟာအေးမြနေမယ် ငါ့ရဲ့အသီးအပွင့်တွေကို ငှက်တွေကကိုက်ချီပြီး အရပ်ရှစ်မျက်နှာမှာ ပြန့်ပွားပေါက်ရောက်စေလိမ့်မယ်။ ငါဟာ လောကရဲ့နှစ်တစ်လုံးကနေ  ရာဝင်အိုးနဲ့ပြည့်...